söndag 3 januari 2010

Nyår och Nyårsdagen!


Nyårsafton spenderades hos svärföräldrarna tillsammans med dom, Ronnie, Sandra, tindra, Rasmus och vår kompis Micke. Vi åt 3-rätters och hade det lugnt och mysigt. Vid 19 tiden gick vi ut och smällde av lite fyrverkerier..! Ronnie, Sandra och barnen åkte hem ganska tidigt..typ vid 20:30 tiden. Vi va kvar länge..men va egentligen tänk att även vi skulle hem i vettig tid..men Lowa va jättepigg och då vart vi kvar. Vid 12 slaget stod vi nere på en brygga ute vid Enhagen..man ser hela stans fyrverkerier där..så vackert! Lowa älskade det..! Vid 00.30 satte vi oss i bilen för att åka hem..och shit va halt det va då..körde i max 40 km/h hela vägen hem. 20 km/h inne i stan. Lowa somnade såklart i bilen på väg hem..utan napp=P Men hon vaknade till när vi kom hem och då ville hon såklart ha nappen. Johan och Lowa har bestämt att hon ska ge nappen till tandläkaren istället..hon fick en bok från folktanvården innan och i den ger en tjej sina nappar till tandläkaren och så vill absolut Lowa också göra..så jag hoppas hon får en tid dit snart=P Brukar ju bli kallade strax efter de fyllt 3 år.

Nyårsdagen då..ja den vart inte lika rolig...men den började bra.. Bebissnossande;) Lilla Leo va hemma hos Sandra o barnen så vi åkte dit och snossade bebis.. Lowa va alldeles salig och började direkt tjata om en lillebror..;P Leo är sååå söt och lugn o snäll! Vid 15 tiden skulle jag och Lowa åka och äta på McDonalds.. Lowa är påklädd och ska bara säga hemdå till kusinen..overallen är nere vid smalbenen. De kramas och stojjar...och ramlar..Lowa far in i bordskanten på ett litet lackbord.. smäll och skrik..jag rusar fram och tar upp Lowa..hon håller sig för ögat..jag vågar knappt titta..många tankar ..är rätt att hon skadat ögat. Så jag vart ganska lättad ändå när jag såg att hon slagit hål på ögonbrynet och att ögat verkade ok. Hålet är ca 1.5-2 cm. Ser att det behöver sys..får panik..men tycker ändå att jag är ganska lugn=P Det blev Hericort verts-påse i handduk mot ögonbrynet.. Det skrattade Lowa gott åt sen=P Tack Sandra för all hjälp. Lowa skrek men lugnade ner sig ganska snabbt..sa att hon va trött.. Ronnie skjutsade in oss till akuten..i hissen ner säger Lowa att hon mår illa.. hua..hoppas det inte är hjärnskakning tänker jag. Fick kämpa för att hålla henne vaken.. Vart 3 timmar på akuten.. Ronnie åkte och hämtade Johan..och när han kom då piggnade Lowa till..skulle stolt berätta vad som hänt..och sen lekte hon en massa i väntrummet..men efter ett tag började det blöda..hade knappt blött nåt innan. Blödde inte mycket nu heller som tur väl är..
Fick till slut komma in till en doktor..som snabbt beslöt sig för att sy. Skönt tyckte jag..blir mindre ärr och det läker fortare. Fram med bedövningsspruta o grejer.. lowa fick ligga i johans famn på britsen..så hann höll fast henne..och det va meningen att jag skulle lugna ner Lowa..men det funkade inte. Jag fick PANIK. Lowa GALLSKREK när han sprutade in bedövningsmedlet..vände och vred sig så det va jättesvårt för doktorn att få till det.. sen bara började han sy..tyckte det va konstgt..bedövningen måste ju hinna verka?! Lowa gallskriker om möjligt ännu mer..man verkligen ser smärtan i henne.. det va det västa jag varit med om.. ja..panik hade jag ja..efter han gett bedövningen så blir jag visst likblek..kommer mig inte för att säga nåt..varken att jag mår illa och är svimfärdig eller att ifrågasätta bedövningen o det..när första stygnet sys så måste jag vända mig om..ser för hemskt ut..Johan ser hur jag mår och säger till sköterskan att ta ut mig.. höll på att ramla ihop på de 2 meter det va till dörren..behöver kräkas.. sköterskan säger att det finns en toa utanför..men jag ser då ongen..allt är suddigt och jag sätter mig ner och hyperventilerar..kräks nästan! Hör hur Lowa skriker rejält 2 gånger till..förstod då att det vart 3 stygn! Sen blir Lowa lugnare och då släpper mitt illamående..så jag smyger in igen..stackars lilla Lowa.. Hon va jätteduktig.. Vi blev hemskickade med en lapp om att stygnen ska bort på tisdag. Lowa fick plåster och en piggelin. I bilen släpper choken för oss båda..börjar prata om bedövningen..den kan inte ha hunnit verkad..och varför avbröt inte läkaren när hon skrek som hon gjorde? Har kollat runt lite på nätet och det verkar som han gjort fel..minst 1 minut ska medlet verka..och man SKA avbryta och ge mer bedövning om barnet verkar ha ont. Så imorron ska jag ringa HSAN och göra en anmälan..ska självklart kolla upp allt först. På kvällen svullnade det upp rejält mellan ögat och ögonbrnet..Lowa ser knappt nåt... samma lika dagen efter men nu är det blått. Framemot kvällen har det hunnit bli mörklila/plommonlila. Jag kan fortfarande inte titta nog på det..utan att nästan kräkas..inte för att det ser äckligt ut utan för att det framkallar minnen från att se henne lida så.

Lowa har dock tagit det ganska bra..hon vill verkligen inte se stygnen..så plåster har varit p åsen vi kom hem..byter det då o då för att kolla hur det ser ut..men idag ska hon vara utan ett par timmar..få se hur det går..får väl gömma alla speglar:p Lowa säger själv att det gjorde ont att få sprutan men att det gjorde ondare att sy.. tycker så fruktansvärt synd om henne!

Så här ser Lowa ut idag..fast mycket mörkare..dålig bild.

Så här såg det ut igår..fast mycket blåare..dålig bild.


2 kommentarer:

  1. Stackars liten. Får panik själv när jag läser detta och jag förstår hur du kände dig. Berätta sen hur det går. KRAM PÅ ER!

    SvaraRadera
  2. Uscha! Stackars lilla Lowa... :(
    Tänker på henne så mycket*

    SvaraRadera